1403/04/31

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

مونتاژ خودروهای خارجی در صنعت خودروسازی هر کشوری نقش حیاتی دارد. اگر یک محصول از یک برند خودروسازی به اندازه کافی محبوب شود که بتواند بخشی از بازار فروش خودرو را در آن کشور به دست آورد، دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین حمل و نقل برای واردات آن خودرو نیست و با انتقال تکنولوژی ساخت به کشور مقصد، محصول می‌تواند در همان کشور تولید و به بازار عرضه شود.

در این مقاله به معرفی بهترین خودروهای مونتاژ شده در ایران می‌پردازیم. اگر به دنبال اطلاعات درباره خودروهایی هستید که در داخل این کشور تولید می‌شوند، همراه ما باشید.

صنعت خودروسازی ایران تجربه دوران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. از زمان ایجاد اولین کارخانه خودروسازی در ایران، محصولات شرکت‌های بزرگی مانند شورولت، کادیلاک، مرسدس بنز، نیسان، کیا و... در این کشور تولید می‌شدند. این محصولات با نظارت شرکت‌های مادر در سطح بالاترین استانداردهای تولید خارجی قرار داشتند.

هایما های مونتاژ ایران خودرو

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

هایما S5 یک خودروی کراس‌اوور کوچک محبوب در ایران است. این خودرو به دو نسل تقسیم می‌شود. نسل دوم S5 با تغییراتی در ظاهر، امکانات و آپشن‌های خود، مونتاژ شده است. نسخه جدید هایما S5 با دارا بودن گیربکس اتوماتیک، تجربه رانندگی نرم‌تر و راحت‌تری فراهم می‌آورد. این خودرو از سال 96 در کارخانه خراسان ایران‌خودرو به تولید انبوه می‌رسد.

 

هایما ۷ ایکس، یک خودروی خانوادگی و نیمه‌لوکس محسوب می‌شود که از سال 2020 در بازار چین عرضه شده است. این محصول اولین خودروی 7 نفره ایران‌خودرو است که در کارخانه خراسان ایران‌خودرو تولید شده است. هایما ۷ ایکس، دارای دو نسخه ردیف دوم با 2 نفره و ردیف سوم با 3 نفره است. این خودرو در تست تصادف CNCAP چین پنج ستاره ایمنی و گواهینامه CN95 Healthy Fresh Air را کسب کرده است. کیفیت بالای قطعات و تجهیزات کابین و آپشن‌های بسیار خوب نیز به این خودرو اشاره می‌کند.

 

هایما 8S از پاییز سال 1401 در کارخانه ایران خودرو خراسان تولید شده است و یکی از پرچمداران محصولات هایما در ایران محسوب می‌شود. این خودرو دارای تعداد زیادی آپشن و امکانات رفاهی و ایمنی است. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به چری تیگو 7 ie، فردا T5، لاماری ایما، فیدلیتی پرایم، و تیگو ۷ پرو اشاره کرد که همگی خودروهای چینی-ایرانی هستند.

خودرو های مونتاژی سایپا

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

سایپا دارای تجربه طولانی در همکاری با تولیدکنندگان خودرو بین‌المللی بوده و در طی سال‌ها با شرکت‌های معروفی نظیر سیتروئن، نیسان، رنو، کیا موتورز، برلیانس اتو، چانگان موتورز و زوتی اتو همکاری داشته است. محصول معروف‌ترین این شرکت، کیا پراید است که از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ تولید شده و هنوز هم نسخه‌های بهبود یافته آن با نام‌های مختلف توسط سایپا تولید می‌شوند.

علاوه بر پراید، سایپا خودروهای مونتاژی دیگری مانند رنو تندر، رنو ساندرو، برلیانس H220، برلیانس H320، برلیانس V5، چانگان CS35 و زوتی T300 را نیز در بازار ایران به فروش می‌رساند.

چانگان CS35 پلاس، با آغاز تولید دو محصول جدید چانگان توسط سایپا در سال 1401 در کارخانه کاشان، در حال مونتاژ است. نسل دوم CS35 (مدل 2021) نیز فیس لیفت شده و در دو نسخه تیپ 2 و تیپ 3 تولید می‌شود، با اصلاحاتی که در تیپ 3 تعداد ایربگ‌های آن به 6 عدد افزایش یافته است.

خودرو های مونتاژی بازار، پارس خودرو

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

پارس خودرو تجربه مونتاژ خودروهای مختلفی را در سابقه‌اش دارد. از جمله این خودروها می‌توان به رنو پارس تندر (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸)، رنو ساندرو (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸)، برلیانس اچ۲۳۰ (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹)، برلیانس اچ۳۲۰ (۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰)، رنو ساندرو استپ وی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸)، برلیانس کراس (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹)، سایپا کوییک (۱۳۹۶ تاکنون)، سایپا ساینا (۱۳۹۵ تاکنون) و کادیلاک CT4 (۱۴۰۲ تاکنون) اشاره کرد.

 

زوتی T300 تحت نام دی‌ال۵ توسط پارس خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود. پارس خودرو به عنوان یکی از نمایندگان رسمی واردات خودرو در ایران شناخته شده است. زوتی در گذشته با محصولاتی همچون Z300 (سایپا آریو) و T600 (کوپا ریگان) در بازار ایران حضور داشته است. در سال 98، سایپا قصد داشت تا T300 را در ایران تولید و مونتاژ کند که این پروژه موفقیت آمیز نبود. پارس خودرو قصد دارد این خودرو را با نام دی‌ال۵ مونتاژ کند.

بزرگ ترین منتاژ کار خودرو در ایران ، کرمان موتور

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

کرمان موتور، بزرگترین شرکت خودروساز خصوصی ایران است. مقر آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم قرار دارد. این شرکت دارای سه واحد تولید بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ است و دارای مساحتی به مجموع ۱۱۰ هکتار می‌باشد. تعداد کارکنان آن حدود ۳۴۰۰ نفر است و بیش از ۱۶۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد.

 

کرمان موتور تا سال ۱۳۸۱ مسئولیت مونتاژ خودروهای دوو را بر عهده داشت. در این شرکت، خودروهای فولکس واگن به صورت مونتاژ در بم و خودروهای هیوندای در راین تولید می‌شدند. مونتاژ خودروهای لیفان از سال ۱۳۸۶ و خودروهای جک از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. در سال ۱۴۰۱، پروژه تولید اولین خودرو تقریباً ملی، کی ام سی ایگل، آغاز شد.

 

به دلیل تحریم‌ها، کرمان موتور چندین بار مجبور به تغییر شرکای تجاری خود شده است. این شرکت در حال حاضر مونتاژ خودروهای لیفان و جک را انجام می‌دهد. کرمان موتور تاکنون محصولاتی همچون دوو سیلو، ماتیز، اسپرو، ریسر، لگانو، فولکس واگن گل، هیوندای ورنا، آوانته، لیفان X60، ۵۲۰ و ۸۲۰، و جک J5، S5 و S3 تولید کرده است.

جک S3 (۱۳۹۶ تاکنون)

جک S3 علیرغم ظاهر غیرمعمول خود، به دلیل قیمت مناسب و گزینه‌های قابل قبول، به یک انتخاب محبوب در بازار ایران تبدیل شده است. این خودرو از نظر فنی شباهت‌های زیادی به هیوندای i20 دارد.

 

جک J4 (۱۳۹۷ تاکنون)

بسیاری جک J4 را اکسنت چینی نامیده‌اند. طراحی آن به طور قابل توجهی به هیوندای اکسنت شباهت دارد. J4 تحت برند Heyue جک عرضه می‌شود و در برخی بازارها با نام Heyue A30 شناخته می‌شود. کرمان موتور J4 را با یک موتور 1.5 لیتری طبیعی تنفس و گیربکس CVT به بازار می‌آورد. این خودرو از پلتفرم مشترکی با جک S3 است.

 

کی‌ام‌سی T8 (۱۳۹۹ تاکنون)

جک T8 به دلیل قیمت مناسب، گزینه‌های قابل قبول و توانایی‌های آفرود، به یک گزینه محبوب در بین طرفداران پیکاپ‌ها تبدیل شده است. این خودرو به شدت با پیکاپ‌های دیگری مانند کاپرا 2 و فوتون تونلند رقابت می‌کند.

 

کی‌ام‌سی K7 (۱۴۰۰ تاکنون)

کی‌ام‌سی K7 یک خودروی کراس‌اوور با طراحی مدرن، فضای داخلی بزرگ و گزینه‌های رفاهی قابل قبول است. کاستی‌های برخی از گزینه‌های ایمنی این خودرو توسط کرمان موتور نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. رقبای اصلی کی‌ام‌سی K7 در بازار ایران شامل چری تیگو 8 پرو، ام‌وی‌ام X55 پرو و هایما S7 پلاس هستند.

 

کی‌ام‌سی J7 (۱۴۰۱ تاکنون)

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

این خودرو، با وجود اسم عامیانه‌ای که به آن داده می‌شود، نسخه بهبود یافته JAC A5 است و با نام A5 PLUS یا SEHOL YAO شناخته می‌شود. کی‌ام‌سی J7 اولین سدان از برند KMC و اولین خودرویی با لوگوی جدید کرمان موتور است.

 

کی‌ام‌سی ایگل (از ۱۴۰۳)

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

کی‌ام‌سی ایگل یک سدان جدید و بومی است که با طراحی مدرن، امکانات قابل قبول و قیمت رقابتی، به یک انتخاب جذاب برای بازار ایرانی تبدیل شده است. این خودرو اولین خودروی بومی کرمان موتور است که در دو نسخه بنزینی و الکتریکی به بازار ایران عرضه می‌شود. ایگل بر پایه پلتفرم جک J4 توسعه یافته است و از نظر ابعاد و اندازه با آن خودرو شباهت دارد. طراحی ایگل به عنوان نسخه به روز شده جک J4، آن را به شکلی مدرن‌تر نشان می‌دهد.

بهمن موتور

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

گروه بهمن در زمینه تولید انواع خودروهای سواری، تجاری و موتورسیکلت فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین در زمینه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت دارد. گروه بهمن اولین شرکت خودروساز در کشور است که توانسته است گواهی‌نامه IMS و لوح سبز از سازمان حفاظت محیط زیست را اخذ کند.

 

محصولاتی که بهمن تولید کرده و در حال حاظر اغلب تولید آن‌ها متوقف شده است عبارتند از:

 

مزدا:

مزدا ۳۲۳ (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶) مزدا ۳ (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹) مزدا ۳ نیو (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸) مزدا ۲ (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲) مزدا ۳ نیو (هاچ بک) (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰)

 

بسترن:

بسترن بی۵۰ (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳) بسترن بی۵۰اف (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶) بسترن بی۳۰ (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸)

 

میتسوبیشی:

 دمیتسوبیشی پاجرو (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶)

 

هاوال:

 هاوال اچ۲ (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸) هاوال اچ۹ (۲۰۱۸)

دیگنیتی (۱۳۹۹ تاکنون)

دیگنیتی، که به نام فنگون آی‌ایکس ۵ نیز شناخته می‌شود، یک خودروی کراس‌اوور کوپه چینی است که توسط گروه بهمن مونتاژ و به بازار عرضه می‌شود. این خودرو به دو نسخه پرایم و پرستیژ تقسیم می‌شود که اختلافات فنی و ظاهری بین آن‌ها وجود دارد. موتور نسخه پرستیژ قدرتمند‌تر از پرایم است. گیربکس پرستیژ با 6 سرعت اتوماتیک است در حالی که پرایم دارای گیربکس CVT می‌باشد. نسخه پرستیژ از امکاناتی مانند شارژر بی‌سیم برخوردار است که در پرایم موجود نیست. پرایم دارای سنسور جلو است اما در پرستیژ این سنسور وجود ندارد.

 

ریسپکت (۱۴۰۱ تاکنون)

ریسپکت، که واقعاً همان کایی ژوآندو چینی است، از سال 1401 توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو یک سدان کامپکت است که با استفاده از پلتفرم آریزو 7 ساخته شده و با ظاهری منحصر به فرد به بازار عرضه می‌شود.

 

در پاییز 1402، بهمن موتور یک مدل جدید از ریسپکت با نام "ریسپکت نیو" یا "ریسپکت تیپ 2" را معرفی کرد. این مدل دارای صفحه‌نمایش کیلومتریک دیجیتال است و از اهرم تعویض دنده الکترونیکی برخوردار است که کنار اهرم دنده قرار گرفته است.

 

فیدلیتی (۱۳۹۹ تا کنون) (در دو نوع هفت نفره و پنج نفره)

فیدلیتی، پس از دیگنیتی، دومین خودرویی است که گروه بهمن با برند خود به بازار ایران معرفی کرده است. این خودرو در واقع همان جتور X70S چینی است که از سال 1400 در ایران مونتاژ می‌شود. موتور آن مشترک با چری آریزو و تیگو است و با توربوشارژر عرضه می‌شود. فیدلیتی دارای دو نسخه 5 نفره و 7 نفره است که هر دو در ایران تولید می‌شوند. اگر صندلی‌های عقب آن را تاشونید، دارای 1680 لیتر فضای بار است که بیشتر از کی‌ام‌سی K7 است.

کروه تولیدی مدیران خودرو

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

شرکت مدیران خودرو که با نام MVM هم شناخته می‌شود، یک شرکت مونتاژ خودروی چینی است. این شرکت از سال 1381 در ایران فعالیت می‌کند و محصولات شرکت چری اتومبیل را با برندهای فونیکس و ام‌وی‌ام به بازار عرضه می‌کند. در سال 1399، مدیران خودرو لوگوی محصولات چری را به لوگوی اختصاصی خود تغییر داد. در سال 1400، این شرکت برند فونیکس را برای عرضه خودروهای رده بالا چری تأسیس کرد.

 

مدیران خودرو در حال حاضر گستره وسیعی از خودروهای چری را در ایران مونتاژ و عرضه می‌کند. برخی از محصولات این شرکت که عموما متوقف شده: ام‌وی‌ام 110، 315، 550، X33، X55 چری آریزو 5، 6 چری تیگو 5، 7، 8 پرو ام‌وی‌ام 110 اس، 315 پلاس، ایکس33 اس چری آریزو 5 توربو.

ام‌وی‌ام X22 پرو (۱۴۰۰–اکنون)

ام‌وی‌ام X22 پرو در اواسط سال 1400 به بازار ایران عرضه شد. این خودرو نسخه به‌روز رسانی شده از نسل دوم ام‌وی‌ام X22 است که در سال 2021 در چین با نام تیگو 3x پلاس معرفی شده بود.

 

تیپ اکسلنت: این نسخه کمترین آپشن‌ها را دارد نسبت به تیپ IE.

تیپ IE: این نسخه شامل آپشن‌های اضافی مانند کیلس استارتر، آینه‌های برقی قابل تاشو و گرمای صندلی‌های جلو می‌باشد.

تیپ دنده‌ای: این نسخه از موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس دستی 5 سرعته استفاده می‌کند و کمترین آپشن‌ها را نسبت به تیپ اتوماتیک دارد.

 

ام‌وی‌ام X33 کراس (۱۴۰۲–اکنون)

ام‌وی‌ام X33 کراس، یک کراس‌اوور جدید است که در تیر ماه سال 1402 توسط شرکت مدیران خودرو معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه به‌روزرسانی شده چری تیگو 3X مدل 2023 است که به نام‌های اومودا 3 و تیگو 2 پرو نیز شناخته می‌شود.

 

در میان امکانات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی، صفحه نمایش 10.25 اینچی، سیستم ترمز دیسکی، ABS، EBD، ESP، HHC، HDC، ترمز پارک برقی، سنسورهای پارک عقب، دوربین عقب، کنترل کروز، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سقف شیشه‌ای، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان برقی، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های جانبی برقی قابل تاشو، نورپردازی داخلی و رینگ‌های 17 اینچی اشاره کرد.

ام‌وی‌ام X55 پرو (۱۴۰۱–اکنون)

ام‌وی‌ام X55 پرو به عنوان یک کراس‌اوور کوچک با امکانات راحتی و انتخاب‌های مختلف به بازار ایران عرضه خواهد شد. گیربکس دوکلاچه قبلی با گیربکس CVT جدید جایگزین شده است. قیمت X55 پرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که رقابتی باشد. X55 پرو می‌تواند رقیب جدی برای جک S5، هایما S7 و چری تیگو 7 باشد.

 

چری آریزو ۵ فیس جدید (۱۴۰۰–اکنون)

آریزو ۵ یک خودروی سدان کوچک است که توسط چری تولید شده و در سال ۱۳۹۵ توسط مدیران خودرو به بازار ایران عرضه شد. نسخه به‌روزرسانی شده این خودرو با نام آریزو ۵ نیوفیس یا تیپ IE در اواسط سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمد.

 

این نسخه دارای تغییراتی در طراحی جلو و عقب، کابینه و همچنین گیربکس است. از جمله این تغییرات می‌توان به پنجره‌های ماتریسی جلو، داشبورد جدید، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گیربکس CVT با ۹ سرعت مجازی و دریچه‌های تهویه برای صف‌های عقب اشاره کرد. موتور این خودرو همانند نسخه قبلی است، اما گیربکس آن بهبود یافته است.

چری تیگو ۷ (۱۳۹۶–اکنون)

تیگو ۷ به عنوان نمادگر ماشین‌های برتر چری محسوب می‌شود. این خودرو کراس‌اووری کوچک شهری است که از سایر محصولات چری بهبود یافته و با بیشترین امکانات و لوکس‌ترین طراحی ارائه شده است. این خودرو پس از مدل تیگو ۵ معرفی شد و به عنوان یک نسخه پیشرفته و به‌روزتر از آن محسوب می‌شود. از سال ۹۶ در بازار ایران نیز موجود بوده و مورد استقبال قرار گرفته است.

 

تا سال ۹۷، فقط یک نسخه از آن به نام "اکسلنت" در بازار موجود بود، اما از سال ۹۶ نسخه دیگری به نام "IE" نیز به این خط تولید اضافه شد. این نسخه جدید تفاوت زیادی با مدل قبلی نداشت و تنها به برخی امکانات اضافه نظیر رینگ‌های 10 پره مجهز بود، در حالی که رینگ‌های مدل اکسلنت 5 پره داشت.

 

تمامی مدل‌های تیگو ۷ از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کنند. این موتور با قدرت 147 اسب بخار قادر است تیگو ۷ را در زمان 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت می‌باشد. مصرف سوخت این خودرو نیز حدود 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۱–اکنون)

آریزو 6 پرو می‌تواند به عنوان آریزو 5 نسخه به‌روز شده در نظر گرفته شود. چری در سال 2018 فیس‌لیفتی از آریزو 5 ارائه داد و آن را آریزو 6 پرو نامگذاری کرد. پس از یک سال، تصمیم گرفت نام این خودرو را به آریزو 5 پلاس بازگرداند. اما در ایران، این خودرو همچنان با نام آریزو 6 پرو شناخته می‌شود.

 

تغییرات جزئی در ظاهر آریزو 6 پرو شامل جلوپنجره‌ها، چراغ‌ها، و سپرها به وقوع پیوسته است. در داخل کابین نیز، تغییراتی در فرمان، صفحه نمایش کیلومتر، مانیتور و داشبورد به چشم می‌خورد. جالب اینجاست که پنل لمسی تهویه دیگر موجود نیست، اما موتور این خودرو همچنان با موتور قبلی آن همخوانی دارد و تغییرات قابل توجهی نداشته است.

 

فونیکس آریزو ۶ جی‌تی (۱۴۰۱–اکنون)

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

آریزو ۶ جی‌تی یک سدان اسپرت جدید است که اخیراً شرکت مدیران خودرو در ایران معرفی کرده و تست درایو آن نیز انجام شده است. این خودرو در بازار چین با نام آریزو 5 جی‌تی شناخته می‌شود، اما در ایران قرار است با نام فونیکس آریزو ۶ جی‌تی عرضه شود.

 

ظاهر آریزو ۶ جی‌تی با آریزو ۶ پرو کاملاً مشابه بوده و تغییرات جزئی شامل جلوپنجره‌ها، چراغ‌ها و سپرها است. در داخل کابین آریزو ۶ جی‌تی، دو نمایشگر بزرگ، اهرم دنده الکترونیکی و جزئیات نارنجی رنگ به چشم می‌خورد. ابعاد این خودرو تقریباً با آریزو ۶ پرو یکسان است، با این تفاوت که فضای بار آن کمی کوچکتر است. موتور آریزو ۶ جی‌تی نیز همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ آریزو ۶ پرو است که توانایی 195 اسب بخار را داراست.

 

فونیکس تیگو ۷ پرو (۱۴۰۱–اکنون)

فونیکس تیگو 7 پرو، نسل جدید چری تیگو 7 با ظاهری ورزیده و شجاعانه‌تر است که از پیشرانه نسل قبلی با گیربکس CVT بهره می‌برد. فضای داخلی این خودرو به‌روز و مدرن شده و به برخی از خودروهای اروپایی شباهت دارد. استفاده از نمایشگر و دکمه‌های لمسی، کلاستر تمام دیجیتال و تضاد رنگ در تودوزی، زیبایی زیادی به کابین می‌بخشد. عدم وجود نمونه تمام چرخ محرک، یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می‌آید.

 

فونیکس تیگو ۸ پرومکس (۱۴۰۱–اکنون)

تیگو 8 پرو مکس به طور معمول نسخه "پلاس" تیگو 8 پرو است که از اواخر زمستان 1401 در بازار ایران معرفی شده است. از نظر ظاهری، این خودرو با تیگو 8 پرو معمولی تفاوت زیادی ندارد، با این تفاوت که ظاهر آن تیزتر شده است و به عنوان مثال، جلوپنجره‌های آن بزرگ‌تر شده و سپرهای جدیدی دارد.

 

از اواسط بهار 1402، نسخه جدیدی از تیگو 8 پرو مکس با نام تیپ IE نیز در بازار عرضه شده است که 4 آپشن جدید دارد: گرمکن فرمان، گرمکن صندلی عقب، دوربین ثبت وقایع، و شیشه‌های جدید با عایق صوتی.

 

فونیکس اف‌ایکس (۱۴۰۱–اکنون)

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

اومودا ۵ یک خودروی جدید از شرکت چری است که اواخر سال ۲۰۲۱ معرفی شد و از سال ۲۰۲۲ تولید آن آغاز شده است. این خودرو یک کراس اوور کامپکت است که در ایران با نام‌های مختلفی مانند اف‌ایکس و فونیکس نیز شناخته می‌شود.

 

قیمت اومودا ۵ در بازارهای مختلف متفاوت است، اما حدوداً بین ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار است. این خودرو به دو تیپ اکسلنت و پریمیوم در ایران عرضه شده است. تیپ اکسلنت از موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT استفاده می‌کند، مشابه فونیکس تیگو ۷ پرو. تیپ پریمیوم دارای موتور ۱.۶ لیتری، گیربکس دوکلاچه DCT، و سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب است، مشابه فونیکس تیگو ۸ پرو.

 

تیپ پریمیوم دارای رانندگی نرم‌تر و پایداری بیشتر در پیچ‌ها است. کلیاً، اگر به دنبال یک کراس اوور اسپرت، ایمن و مدرن هستید، فونیکس FX می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

فردا موتورز

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

فردا موتورز یک شرکت خودروسازی ایرانی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. این شرکت زیرمجموعه گروه گلستان است. ابتدا، ایران خودرو به آن‌ها تعدادی از پروژه‌های برون‌سپاری را محول کرد، مانند تولید سمند و پژو پارس در کارخانه‌ای در سمنان. اما در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفتند خودشان تولید خودرو را آغاز کنند و MG RX5 را تولید و معرفی کردند. البته، همکاری آن‌ها با سایک موتور زیاد دوام نیاورد.

 

سپس به همکاری با دانگ‌فنگ پرداختند. اولین خودروی آن‌ها فورتینگ SX6 بود که در سال ۲۰۱۹ با نام "فردا SX6" وارد بازار شد. یک سال بعد، فورتینگ Jingyi X5 را با نام "FMC SX5" معرفی کردند. در سال ۲۰۲۱، چانگان Alsvin را با نام "فردا ۵۱۱" به بازار عرضه کردند، اما به دلیل اختلافات بین دو شرکت، تولید آن متوقف شد. در همان سال، فورتینگ T5 را نیز با نام FMC T5 معرفی کردند.

 

در سال ۲۰۲۲، در نمایشگاه خودرو تهران از ون FMC M4 (که بعدها نامش به Suba M4 تغییر یافت) رونمایی کردند. این خودرو در واقع نسخه تغییر نام یافته‌ای از فورتینگ یاته است. در همان سال، نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از FMC SX5 نیز معرفی شد. در نهایت، در سال ۲۰۲۲ با خرید خط تولید زاگرس خودرو در بروجرد، دومین خط تولید خود را راه‌اندازی کردند.

دانگ‌فنگ SX5

شرکت فردا موتورز پس از سه سال از ارائه کراس‌اور SX5 در ایران، نسخه جدیدی از این خودرو را با نام “SX5 ارتقا یافته” به بازار عرضه کرده است. این نسخه تغییرات جزئی در ظاهر و امکانات رفاهی و فنی خود داشته است.

 

از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن دو رنگ جدید، بهبود کیفیت رنگ، سیستم تهویه، عایق‌بندی صوتی و حرارتی، روکش صندلی، سیستم تعلیق عقب، نمایشگر لمسی، اضافه شدن سیستم عامل اندروید و وای فای داخلی اشاره کرد. گارانتی این خودرو 5 سال یا 100 هزار کیلومتر است و خدمات پس از فروش آن در 25 شهر و 30 نمایندگی مجاز فردا موتورز ارائه می‌شود.

 

اف ام سی T5

FMC T5 یک کراس‌اور است که توسط شرکت فردا موتورز به بازار ایران عرضه شده است. این خودرو دارای رادار تابلوخوان است که به راننده در تشخیص سرعت مجاز و هشدارهای جاده‌ای کمک می‌کند. FMC T5 در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی شد و قرار است با تیراژ سالانه 4000 دستگاه تولید شود. این خودرو در سه رنگ مشکی، سفید و بژ عرضه می‌شود.

 

رونمایی اولیه از این خودرو در بهمن 1400 در کارخانه فردا موتور انجام شد و پیش‌فروش آن نیز در آذر 1400 آغاز شد. FMC T5 در واقع همزاد لاماری ایما است که توسط شرکت آرین دیزل به بازار ایران عرضه می‌شود.

 

فردا سوبا M4

فردا سوبا M4 اولین محصول لوکس فردا موتورز است. این خودرو اولین ون با امکانات کامل رفاهی و ایمنی در ایران است. محصول شرکت دانگ‌فنگ چین است و نام سوبا برگرفته از زبان پارسی کهن به معنی “فردا” است. پیشرانه ساخت میتسوبیشی با سطح آلایندگی یورو 5 و گیربکس DCT خیس ساخت مگنا آلمان است.

 

در واقع این خودرو محصول شرکت دانگ‌فنگ چین است و در آن کشور با نام فورتینگ یات به فروش می‌رسد. سوبا M4 در سال 2022 در چین عرضه شد و در سال 1401 در ایران رونمایی و در سال 1402 در کارخانه سمنان فردا موتورز به تولید انبوه رسید.

آرین پارس

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

آرین پارس موتور در سال 1396 توسط گروه آرین سرمایه تاسیس شد. این شرکت ابتدا قصد داشت تا خط تولید خودروهای سواری میتسوبیشی و خودروهای تجاری جک را راه‌اندازی کند، اما با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، تولید میتسوبیشی متوقف شد و تنها تولید جک ادامه پیدا کرد.

 

در سال 1400، آرین پارس موتور از خودروی چینی لاماری ایما رونمایی کرد و در بهار 1401 آن را به بازار ایران عرضه کرد. این شرکت به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی موتورز در ایران فعالیت می‌کند.

 

لاماری ایما

با تأسیس خط تولید جدید توسط آرین موتور پس از ممنوعیت واردات خودرو، لاماری ایما اولین محصول این خط تولید است. لاماری ایما نسخه تغییر نام یافته و تغییر برند دانگ‌فنگ T5 ایوو است و در ایران در دو تیپ بنزینی (ایما و ایما ایکس) و یک تیپ هیبریدی (ایما HEV) عرضه می‌شود.

 

امکانات تیپ بنزینی شامل شش کیسه هوا، سقف پانورامای برقی، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمه‌ای، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی و... است.

 

امکانات تیپ فول آپشن (لاماری ایما ایکس) شامل صندلی برقی شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، جلو آمپر دیجیتال جدید، نور بالای اتوماتیک، چراغ LED جلو، سنسور باران، رادار خطی، رادار نقطه کور، اخطار برخورد از جلو، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده، درِ صندوق عقب برقی، سامانه اجسام متحرک در هنگام پارک خودرو، سامانه DOW، دوربین ۳۶۰ درجه و... می‌باشد.

 

لاماری ایما هیبرید نسخه فیس‌لیفت شده‌ای است که دارای پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژر و یک پیشرانه الکتریکی است و قدرت ترکیبی حدود ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور نزدیک به ۴۰۰ نیوتن متر دارد. سطح امکانات آن نیز به نسخه فول آپشن بنزینی نزدیک است.

دیار موتور

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟

شرکت دیار خودرو در سال 1379 در گلپایگان با هدف تولید قطعات بدنه خودرو تأسیس شد. این شرکت ابتدا تنها قطعات پرسی خودرو سپند را تولید می‌کرد، اما بعداً با سرمایه‌گذاری مؤسسات مالی و همکاری با شرکت گریت وال موتورز چین، به مونتاژ خودرو نیز پرداخت.

 

دیار خودرو تا به حال خودروهای متنوعی از جمله وانت وینگل، سابرینا، هاوال، گریت وال و فوتون را تولید و به بازار ایران عرضه کرده است. این شرکت هم‌اکنون با همکاری گروه خودروسازی پکن، تولید سابرینا و سنوا را در ایران ادامه می‌دهد. نیرو خودرو آسیا نیز از سال 1384 به عنوان مجری فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیار خودرو فعالیت می‌کند.

 

بایک سابرینا مونتاژ

سابرینا، هاچ‌بک کامپکتی شبیه به کراس‌اوورهای کوچک است که توسط شرکت بایک (شریک هیوندای و مرسدس‌بنز در چین) تولید و در بازار چین با نام E150 عرضه می‌شود.

 

این خودرو در سال 2014 توسط دیار خودرو به ایران وارد شد و با وجود داشتن آپشن‌های فراوان و کیفیت قابل قبول، به دلیل استراتژی نادرست دیار خودرو، استقبال خوبی از سوی مشتریان ایرانی نداشت. دیار خودرو سپس امتیاز فروش و خدمات پس از فروش سابرینا را به نیرو خودرو آسیا واگذار کرد. در اواخر سال 97 تولید محدود سابرینا در دیار خودرو مجدداً آغاز شد.

سوئیست DX 3

دیار خودرو با معرفی سوئیست DX5 (که در ایران با نام DX3 شناخته می‌شود) در سال 1400، خطوط تولید خود را دوباره فعال کرد. این خودرو که طراحی آن توسط پنین فارینا انجام شده است، تعادل خوبی بین امکانات و قیمت دارد. DX3 در دسته کراس‌اوورهای جمع و جور قرار دارد و تریم مشکی موجود در تصاویر را ندارد.

 

سانیار موتور پارسیان

بهترین ماشین های مونتاژ ایران| خودروهای مونتاژ ایران کدامند؟    مونتاژ خودروهای خارجی در صنعت خودروسازی هر کشوری نقش حیاتی دارد. اگر یک محصول از یک برند خودروسازی به اندازه کافی محبوب شود که بتواند بخشی از بازار فروش خودرو را در آن کشور به دست آورد، دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین حمل و نقل برای واردات آن خودرو نیست و با انتقال تکنولوژی ساخت به کشور مقصد، محصول می‌تواند در همان کشور تولید و به بازار عرضه شود. در این مقاله به معرفی بهترین خودروهای مونتاژ شده در ایران می‌پردازیم. اگر به دنبال اطلاعات درباره خودروهایی هستید که در داخل این کشور تولید می‌شوند، همراه ما باشید. صنعت خودروسازی ایران تجربه دوران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. از زمان ایجاد اولین کارخانه خودروسازی در ایران، محصولات شرکت‌های بزرگی مانند شورولت، کادیلاک، مرسدس بنز، نیسان، کیا و... در این کشور تولید می‌شدند. این محصولات با نظارت شرکت‌های مادر در سطح بالاترین استانداردهای تولید خارجی قرار داشتند. هایما های مونتاژ ایران خودرو    هایما S5 یک خودروی کراس‌اوور کوچک محبوب در ایران است. این خودرو به دو نسل تقسیم می‌شود. نسل دوم S5 با تغییراتی در ظاهر، امکانات و آپشن‌های خود، مونتاژ شده است. نسخه جدید هایما S5 با دارا بودن گیربکس اتوماتیک، تجربه رانندگی نرم‌تر و راحت‌تری فراهم می‌آورد. این خودرو از سال 96 در کارخانه خراسان ایران‌خودرو به تولید انبوه می‌رسد.  هایما ۷ ایکس، یک خودروی خانوادگی و نیمه‌لوکس محسوب می‌شود که از سال 2020 در بازار چین عرضه شده است. این محصول اولین خودروی 7 نفره ایران‌خودرو است که در کارخانه خراسان ایران‌خودرو تولید شده است. هایما ۷ ایکس، دارای دو نسخه ردیف دوم با 2 نفره و ردیف سوم با 3 نفره است. این خودرو در تست تصادف CNCAP چین پنج ستاره ایمنی و گواهینامه CN95 Healthy Fresh Air را کسب کرده است. کیفیت بالای قطعات و تجهیزات کابین و آپشن‌های بسیار خوب نیز به این خودرو اشاره می‌کند.  هایما 8S از پاییز سال 1401 در کارخانه ایران خودرو خراسان تولید شده است و یکی از پرچمداران محصولات هایما در ایران محسوب می‌شود. این خودرو دارای تعداد زیادی آپشن و امکانات رفاهی و ایمنی است. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به چری تیگو 7 ie، فردا T5، لاماری ایما، فیدلیتی پرایم، و تیگو ۷ پرو اشاره کرد که همگی خودروهای چینی-ایرانی هستند. خودرو های مونتاژی سایپا  سایپا دارای تجربه طولانی در همکاری با تولیدکنندگان خودرو بین‌المللی بوده و در طی سال‌ها با شرکت‌های معروفی نظیر سیتروئن، نیسان، رنو، کیا موتورز، برلیانس اتو، چانگان موتورز و زوتی اتو همکاری داشته است. محصول معروف‌ترین این شرکت، کیا پراید است که از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ تولید شده و هنوز هم نسخه‌های بهبود یافته آن با نام‌های مختلف توسط سایپا تولید می‌شوند. علاوه بر پراید، سایپا خودروهای مونتاژی دیگری مانند رنو تندر، رنو ساندرو، برلیانس H220، برلیانس H320، برلیانس V5، چانگان CS35 و زوتی T300 را نیز در بازار ایران به فروش می‌رساند. چانگان CS35 پلاس، با آغاز تولید دو محصول جدید چانگان توسط سایپا در سال 1401 در کارخانه کاشان، در حال مونتاژ است. نسل دوم CS35 (مدل 2021) نیز فیس لیفت شده و در دو نسخه تیپ 2 و تیپ 3 تولید می‌شود، با اصلاحاتی که در تیپ 3 تعداد ایربگ‌های آن به 6 عدد افزایش یافته است. خودرو های مونتاژی بازار، پارس خودرو   پارس خودرو تجربه مونتاژ خودروهای مختلفی را در سابقه‌اش دارد. از جمله این خودروها می‌توان به رنو پارس تندر (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸)، رنو ساندرو (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸)، برلیانس اچ۲۳۰ (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹)، برلیانس اچ۳۲۰ (۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰)، رنو ساندرو استپ وی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸)، برلیانس کراس (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹)، سایپا کوییک (۱۳۹۶ تاکنون)، سایپا ساینا (۱۳۹۵ تاکنون) و کادیلاک CT4 (۱۴۰۲ تاکنون) اشاره کرد.  زوتی T300 تحت نام دی‌ال۵ توسط پارس خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود. پارس خودرو به عنوان یکی از نمایندگان رسمی واردات خودرو در ایران شناخته شده است. زوتی در گذشته با محصولاتی همچون Z300 (سایپا آریو) و T600 (کوپا ریگان) در بازار ایران حضور داشته است. در سال 98، سایپا قصد داشت تا T300 را در ایران تولید و مونتاژ کند که این پروژه موفقیت آمیز نبود. پارس خودرو قصد دارد این خودرو را با نام دی‌ال۵ مونتاژ کند. بزرگ ترین منتاژ کار خودرو در ایران ، کرمان موتور   کرمان موتور، بزرگترین شرکت خودروساز خصوصی ایران است. مقر آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم قرار دارد. این شرکت دارای سه واحد تولید بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ است و دارای مساحتی به مجموع ۱۱۰ هکتار می‌باشد. تعداد کارکنان آن حدود ۳۴۰۰ نفر است و بیش از ۱۶۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد.  کرمان موتور تا سال ۱۳۸۱ مسئولیت مونتاژ خودروهای دوو را بر عهده داشت. در این شرکت، خودروهای فولکس واگن به صورت مونتاژ در بم و خودروهای هیوندای در راین تولید می‌شدند. مونتاژ خودروهای لیفان از سال ۱۳۸۶ و خودروهای جک از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. در سال ۱۴۰۱، پروژه تولید اولین خودرو تقریباً ملی، کی ام سی ایگل، آغاز شد.  به دلیل تحریم‌ها، کرمان موتور چندین بار مجبور به تغییر شرکای تجاری خود شده است. این شرکت در حال حاضر مونتاژ خودروهای لیفان و جک را انجام می‌دهد. کرمان موتور تاکنون محصولاتی همچون دوو سیلو، ماتیز، اسپرو، ریسر، لگانو، فولکس واگن گل، هیوندای ورنا، آوانته، لیفان X60، ۵۲۰ و ۸۲۰، و جک J5، S5 و S3 تولید کرده است. جک S3 (۱۳۹۶ تاکنون) جک S3 علیرغم ظاهر غیرمعمول خود، به دلیل قیمت مناسب و گزینه‌های قابل قبول، به یک انتخاب محبوب در بازار ایران تبدیل شده است. این خودرو از نظر فنی شباهت‌های زیادی به هیوندای i20 دارد.  جک J4 (۱۳۹۷ تاکنون) بسیاری جک J4 را اکسنت چینی نامیده‌اند. طراحی آن به طور قابل توجهی به هیوندای اکسنت شباهت دارد. J4 تحت برند Heyue جک عرضه می‌شود و در برخی بازارها با نام Heyue A30 شناخته می‌شود. کرمان موتور J4 را با یک موتور 1.5 لیتری طبیعی تنفس و گیربکس CVT به بازار می‌آورد. این خودرو از پلتفرم مشترکی با جک S3 است.  کی‌ام‌سی T8 (۱۳۹۹ تاکنون) جک T8 به دلیل قیمت مناسب، گزینه‌های قابل قبول و توانایی‌های آفرود، به یک گزینه محبوب در بین طرفداران پیکاپ‌ها تبدیل شده است. این خودرو به شدت با پیکاپ‌های دیگری مانند کاپرا 2 و فوتون تونلند رقابت می‌کند.  کی‌ام‌سی K7 (۱۴۰۰ تاکنون) کی‌ام‌سی K7 یک خودروی کراس‌اوور با طراحی مدرن، فضای داخلی بزرگ و گزینه‌های رفاهی قابل قبول است. کاستی‌های برخی از گزینه‌های ایمنی این خودرو توسط کرمان موتور نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. رقبای اصلی کی‌ام‌سی K7 در بازار ایران شامل چری تیگو 8 پرو، ام‌وی‌ام X55 پرو و هایما S7 پلاس هستند.  کی‌ام‌سی J7 (۱۴۰۱ تاکنون)    این خودرو، با وجود اسم عامیانه‌ای که به آن داده می‌شود، نسخه بهبود یافته JAC A5 است و با نام A5 PLUS یا SEHOL YAO شناخته می‌شود. کی‌ام‌سی J7 اولین سدان از برند KMC و اولین خودرویی با لوگوی جدید کرمان موتور است.  کی‌ام‌سی ایگل (از ۱۴۰۳)   کی‌ام‌سی ایگل یک سدان جدید و بومی است که با طراحی مدرن، امکانات قابل قبول و قیمت رقابتی، به یک انتخاب جذاب برای بازار ایرانی تبدیل شده است. این خودرو اولین خودروی بومی کرمان موتور است که در دو نسخه بنزینی و الکتریکی به بازار ایران عرضه می‌شود. ایگل بر پایه پلتفرم جک J4 توسعه یافته است و از نظر ابعاد و اندازه با آن خودرو شباهت دارد. طراحی ایگل به عنوان نسخه به روز شده جک J4، آن را به شکلی مدرن‌تر نشان می‌دهد. بهمن موتور   گروه بهمن در زمینه تولید انواع خودروهای سواری، تجاری و موتورسیکلت فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین در زمینه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت دارد. گروه بهمن اولین شرکت خودروساز در کشور است که توانسته است گواهی‌نامه IMS و لوح سبز از سازمان حفاظت محیط زیست را اخذ کند.  محصولاتی که بهمن تولید کرده و در حال حاظر اغلب تولید آن‌ها متوقف شده است عبارتند از:  مزدا:  مزدا ۳۲۳ (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶) مزدا ۳ (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹) مزدا ۳ نیو (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸) مزدا ۲ (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲) مزدا ۳ نیو (هاچ بک) (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰)  بسترن:  بسترن بی۵۰ (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳) بسترن بی۵۰اف (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶) بسترن بی۳۰ (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸)  میتسوبیشی:  دمیتسوبیشی پاجرو (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶)  هاوال:  هاوال اچ۲ (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸) هاوال اچ۹ (۲۰۱۸) دیگنیتی (۱۳۹۹ تاکنون) دیگنیتی، که به نام فنگون آی‌ایکس ۵ نیز شناخته می‌شود، یک خودروی کراس‌اوور کوپه چینی است که توسط گروه بهمن مونتاژ و به بازار عرضه می‌شود. این خودرو به دو نسخه پرایم و پرستیژ تقسیم می‌شود که اختلافات فنی و ظاهری بین آن‌ها وجود دارد. موتور نسخه پرستیژ قدرتمند‌تر از پرایم است. گیربکس پرستیژ با 6 سرعت اتوماتیک است در حالی که پرایم دارای گیربکس CVT می‌باشد. نسخه پرستیژ از امکاناتی مانند شارژر بی‌سیم برخوردار است که در پرایم موجود نیست. پرایم دارای سنسور جلو است اما در پرستیژ این سنسور وجود ندارد.  ریسپکت (۱۴۰۱ تاکنون) ریسپکت، که واقعاً همان کایی ژوآندو چینی است، از سال 1401 توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو یک سدان کامپکت است که با استفاده از پلتفرم آریزو 7 ساخته شده و با ظاهری منحصر به فرد به بازار عرضه می‌شود.  در پاییز 1402، بهمن موتور یک مدل جدید از ریسپکت با نام "ریسپکت نیو" یا "ریسپکت تیپ 2" را معرفی کرد. این مدل دارای صفحه‌نمایش کیلومتریک دیجیتال است و از اهرم تعویض دنده الکترونیکی برخوردار است که کنار اهرم دنده قرار گرفته است.  فیدلیتی (۱۳۹۹ تا کنون) (در دو نوع هفت نفره و پنج نفره) فیدلیتی، پس از دیگنیتی، دومین خودرویی است که گروه بهمن با برند خود به بازار ایران معرفی کرده است. این خودرو در واقع همان جتور X70S چینی است که از سال 1400 در ایران مونتاژ می‌شود. موتور آن مشترک با چری آریزو و تیگو است و با توربوشارژر عرضه می‌شود. فیدلیتی دارای دو نسخه 5 نفره و 7 نفره است که هر دو در ایران تولید می‌شوند. اگر صندلی‌های عقب آن را تاشونید، دارای 1680 لیتر فضای بار است که بیشتر از کی‌ام‌سی K7 است. کروه تولیدی مدیران خودرو    شرکت مدیران خودرو که با نام MVM هم شناخته می‌شود، یک شرکت مونتاژ خودروی چینی است. این شرکت از سال 1381 در ایران فعالیت می‌کند و محصولات شرکت چری اتومبیل را با برندهای فونیکس و ام‌وی‌ام به بازار عرضه می‌کند. در سال 1399، مدیران خودرو لوگوی محصولات چری را به لوگوی اختصاصی خود تغییر داد. در سال 1400، این شرکت برند فونیکس را برای عرضه خودروهای رده بالا چری تأسیس کرد.  مدیران خودرو در حال حاضر گستره وسیعی از خودروهای چری را در ایران مونتاژ و عرضه می‌کند. برخی از محصولات این شرکت که عموما متوقف شده: ام‌وی‌ام 110، 315، 550، X33، X55 چری آریزو 5، 6 چری تیگو 5، 7، 8 پرو ام‌وی‌ام 110 اس، 315 پلاس، ایکس33 اس چری آریزو 5 توربو. ام‌وی‌ام X22 پرو (۱۴۰۰–اکنون) ام‌وی‌ام X22 پرو در اواسط سال 1400 به بازار ایران عرضه شد. این خودرو نسخه به‌روز رسانی شده از نسل دوم ام‌وی‌ام X22 است که در سال 2021 در چین با نام تیگو 3x پلاس معرفی شده بود.   تیپ اکسلنت: این نسخه کمترین آپشن‌ها را دارد نسبت به تیپ IE. تیپ IE: این نسخه شامل آپشن‌های اضافی مانند کیلس استارتر، آینه‌های برقی قابل تاشو و گرمای صندلی‌های جلو می‌باشد. تیپ دنده‌ای: این نسخه از موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس دستی 5 سرعته استفاده می‌کند و کمترین آپشن‌ها را نسبت به تیپ اتوماتیک دارد.  ام‌وی‌ام X33 کراس (۱۴۰۲–اکنون) ام‌وی‌ام X33 کراس، یک کراس‌اوور جدید است که در تیر ماه سال 1402 توسط شرکت مدیران خودرو معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه به‌روزرسانی شده چری تیگو 3X مدل 2023 است که به نام‌های اومودا 3 و تیگو 2 پرو نیز شناخته می‌شود.   در میان امکانات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی، صفحه نمایش 10.				</div>
                 			</div>
		</div>
	</div>
</div>	
<!-- Inner News -->	
<!-- Other Shop -->
<div class=

مطالب مشابه

برگشت به لیست اخبار

نظرات کاربران